dilluns, 29 de juny del 2009

Com sona la meva gralla: El Sol baix.

En la web de "Quatre notes" hi ha hagut un interessant debat sobre gralles de claus i de retruc s'ha parlat de com han de sonar les gralles. Aquesta última qüestió sempre m'ha intrigat, i he pensat que podria mirar-m'ho una mica.

Amb els meus modestos mitjans he fet la gravació d'una escala de Sol major amb la meva gralla dolça per a veure que en sortia.

Vet aquí el que tinc fins ara...

El que veieu en la següent imatge és l'escala de Sol Major feta amb la gralla dolça.



Podeu observar que he picat les notes, i que el final de nota i ha una mica de cua. també podeu veure que no totes tenen la mateixa amplitud, aixó vol dir que alguna ha sonat més forta que l'altre, fins i tot, en el Do no he aguantat massa bé la potència en la nota i aquesta ha variat en volum força més que les altres.

I ara em miraré cada nota. Per cada nota tinc dues gràfiques, una que hem permet veure quina nota sona i la segona que m'ensenya totes les freqüències que hi han aparescut.

El Sol baix és la primera:



D'aquest gràfic de sobre podem veure que la punta més alta correspon al Sol4. El gràfic de sota ens mostrarà les freqüències que hi han sonat realment. Penseu que l'eix de les freqüències és logarítmic, això vol dir que a mida que aneu a la dreta les coses les fem cada cop més estretes per poder-les dibuixar, en cas contrari no veuriem massa bé la gràfica.



En aquest cas podem veure que la primera punta correspon al Sol4 (1), i que te una amplitud de -57 dB. Les següents puntes són respectivament el Sol5 (2), Re5 (3), Sol6 (4), Si6 (5), Re7 (6), Mi7 (7, hauria de ser un Fa curt), Sol7 (8), La7 (9), Si7 (10), Do8 (11), Re8 (12), Re#8, Fa8, Fa#8, Sol8 (16), que formen una série harmònica sencera, i varies puntes més amb més potència que la freqüència fonamental Sol4. Entre parèntesi he posat el número d'harmònic que li correspon, podeu veure que n'hi ha la tira d'harmònics. No en falta ni un.

Hi ha un article a la wikipedia que parla del caracter del so en funció dels harmònics que hi apareixen. Entre d'altres coses, diu que els harmònics múltiples de 3 donen caracter nasal, si és així, la meva gralla ha de ser molt nasal. No sé d'on surt això. Ja m'ho miraré.

P.D.: He oblidat explicitar una cosa important (o no, ja es veurà) la gravació ha estat feta amb canya torçada.

PP.D.: Això no vol ser un article científic, només explico quatre proves que he fet fruit de la meva curiositat.

6 comentaris:

Luis Sanz Ruiz ha dit...

Muy interesante el artículo, a ver si consigo algún programa de análisis de frecuencias he intento hacer algo parecido con mi dolçaina.

Enhorabuena.

Salvador ha dit...

Hola,

aquest és el primer article d'una sèrie. En el següent compararé diferents instruments fent el Sol. Si em fas arribar un fitxer d'audio (wav preferentment) a través de l'email que tinc en el quatre notes, l'analitzaré i el compararé.

Siau

Bernat ha dit...

Oh molt interessant. Com ho has fet, si es pot saber? Amb Praat?

Salvador ha dit...

Hola Bernat,

ho faig amb l'"audacity", en l'article "Gralles informàtiques" d'aquest bloc està explicat el que faig servir.

El més difícil no és trobar el programa, si no saber quines opcions has de demanar per obtenir els resultats que busques. En les fotos veuras els que crec que són més adequats.

Siau

José María González ha dit...

M'he baixat el programa i he fet alguna proba amb el flabiol de gralla.

Quan pugui faré alguna proba com la teva, amb la gralla, es clar.

A veure si em surt...

Adéu!!!

Salvador ha dit...

Bernat: no és mereixen.

José María: Fa un parell d'hores he gravat el meu de flabiol de gralla, l'única pega és sona una cinquena alta (digitant el Do de la Gralla surt Sol5) i la gràfica s'ha de comparar amb el Sol alt de la gralla, cosa que ja he fet i que és curiós de veure (al menys per mi)